ناصر فیض در دیدار از نمایشگاه «کرشمه‌های قلم» گفت:

آرامشی در خوشنویسی و نستعلیق نهفته که مخاطب را جذب می‌کند

آرامشی در خوشنویسی و نستعلیق نهفته که مخاطب را جذب می‌کند
ناصر فیض با اشاره به آنکه در نمایشگاه «کرشمه‌های قلم» شاهد آثار متنوعی هستیم که به خط نستعلیق نوشته شده‌اند گفت: به دلیل انحنا و آرامشی که در نستعلیق وجود دارد، لذت بیشتری به من منتقل می‌شود.
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر :  ۱۹۲۰۲

ناصر فیض با اشاره به آنکه در نمایشگاه  «کرشمه‌های قلم» شاهد آثار متنوعی هستیم که به خط نستعلیق نوشته شده‌اند گفت: به دلیل انحنا و آرامشی که در نستعلیق وجود دارد، لذت بیشتری به من منتقل می‌شود.

هرچند بیشتر ما ناصر فیض را به عنوان شاعر و طنزپرداز می‌شناسیم؛ اما طبع شاعرانه او گریزی به دنیای خوشنویسی و هنرهای تجسمی هم می‌زند و او را به سوی تماشای آثار هنری و بازدید از نمایشگاه‌ها می‌کشد.

شاید از این روست که او به دیدار نمایشگاه «کرشمه‌های قلم» که منتخبی از آثار خوشنویسان مرکز تجسمی حوزه هنری است همچون، حمید عجمی، صداقت جباری، حسین غلامی، مسعود صالحی، سعید نقاشیان، علیرضا امین مقدم و حشمت الله نوروزی است و در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا شده‌است آمد.

فیض با اشاره به آنکه خوشنویسی یکی از هنرهای ملی است که دیدن آن لذت بخش است به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: تاریخ هنر ایران نشان از سابقه طولانی در حوزه خوشنویسی دارد. از این رو لذتی در درونمان نهفته که با دیدن خطوط خوشنویسی صد چندان می‌شود.

او تنوع خطوطی که در نمایشگاه « کرشمه‌های قلم» به نمایش درآمده است را یکی از جذابیت‌های این نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: در برخی نمایشگاه‌ها شاهد آثار کپی شده‌ای هستیم که به آثار اساتید امر شبیه هستند اما در این نمایشگاه، شاهد آثار پخته و به ظهور رسیده‌ای هستیم که حقیقتا کرشمه قلم را نمایش می‌گذارد.

این هنرمند طناز تصریح کرد: با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانیم گریزی به گذشته داشته باشیم و با هنر قدما آشنا شویم. چنانکه بسیاری از سردرها و ابنیه تاریخی را به جز معماری بنا، با خطوط و خوشنویسانی که خط آنها روی بنا نوشته شده‌است می‌شناسیم.

فیض با اشاره به آنکه تمام خطوط از کوفی، نسخ و ثلث گرفته تا نستعلیق و شکسته هریک زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد یادآور شد: در این نمایشگاه شاهد آثار متنوعی هستیم که به خط نستعلیق نوشته شده‌اند و به دلیل انحنا و آرامشی که در نستعلیق وجود دارد، لذت بیشتری به من منتقل می‌شود؛ اما اینگونه نیست که از خط ثلث و کوفی لذت نبرم. در خوشنویسی، جاذبه‌ای نهفته که هر اندازه به آن نگاه می‌کنم، لذت بیشتری می‌برم.

ناصر فیض در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در شهر قم در خانواده روحانی به دنیا آمد. نخستین آشنایی او با آثار طنز از طریق مطالعه نوشته‌های عزیز نسین نویسنده اهل ترکیه بود. فیض اولین کتاب خود را در سال ۱۳۸۰ منتشر کرد. املت دسته‌دار شامل ۵۸ قطعه شعر طنز در قالب‌های غزل، رباعی و مثنوی است و موضوعات آن اغلب فرهنگی و اجتماعی است. داوری جشنواره‌های متعدد و تدریس از دیگر فعالیت‌های فیض در عرصه شعر و طنز است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر