به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ مهدی پازوکی؛ با بیان اینکه مدتی است که پژوهشکدهای را با عنوان سفال و سرامیک در سمنان راهاندازی کردهایم و مشغول بررسی رنگ، فرم و تاریخ آثار سفالی هستم؛ گفت: « همچنین حدود یک ماه پیش نمایشگاهی متشکل از همین آثار را برگزار کردم که البته سفال و سرامیک بهانه ای بود تا نقاشی هایم را با ابزار و در فرمی متفاوت عرضه کنم. از سوی دیگر اسفندماه نیز در تهران نمایشگاهی مرتبط با همین زمینه هنری را خواهم داشت علاوه بر این در دوره ای که در سمنان ساکن شده ام طراحی و نقاشی از طبیعت را به طور دائم انجام می دهم.»
وی با بیان اینکه چقدر آثار هنری ایران در منطقه شناخته شده؛ افزود: «بر اساس فعالیت هایی که کردم میدانم در زمینه تولید آثار حجمی نگاه صنعتی بسیار جلوتر است و بخش هنری و پژوهشی آن مغفول مانده. ما باید یک پایه ریزی اصولی داشته باشیم تا بر اساس آن نتیجه بگیریم. کشور ما دارای یک تاریخ بسیار غنی در این زمینه است اما این تاریخ هم اکنون در لایه هایی پنهان شده و متاسفانه فعالان این بخش هم به فضای گذشته و تاریخی ما کمتر سر می زنند و در حال تولید آثار مدرن هستند.»
پازوکی با اشاره به این که حمایت از این هنر در حد فعلی به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست؛ گفت: «متاسفانه بیشتر روی کسانی دست می گذارند که بیشتر نگاه صنعتی به این هنر داشته اند و پژوهشگران و دغدغهمندان این حوزه از نظر دور افتادهاند؛ البته شاید به دلیل ناآشنایی بخشی از مدیران با تاریخ هنر باشد.»
وی توضیح داد: «در مسائل هنری باید به این شکل نگاه کرد که اگر وارد یک مقوله هنری می خواهیم بشویم باید تاریخ هنر، مسائل اجتماعی و ذائقه مخاطب به درستی توسط هنرمند شناخته شود. باید دید که در گذشته به چه صورت بوده که تقاضا از سوی اجتماع برای آثار هنری این قدر زیاد بوده. همچنین نگاه اخلاقی، عقیدتی و ... نیز باید در آثار هنرمند مستتر باشد تا به یک اثر ماندگار برسند. بچه های هنرمند ما خیلی سریع لقب استاد را به خودشان می دهند و این مساله سبب می شود که از کار کردن و آموختن باز بمانند و فکر کنند که به مقصد رسیده اند.»
این هنرمند بیان داشت: «همچنین در بحث آموزش باید گفت این حوزه بسیار افت کرده است. صرف اینکه تکنیک های هنری را بشناسیم فایده ندارد. وقتی پشت یک خلق اثر روح هنری وجود نداشته باشد اثر ماندگار نخواهد بود.»
پازوکی درباره هنر متعهد توضیح داد: «در هر حال هنرمند اگر هنرمند باشد هر حرکت هنری را با هر ابزاری که انجام دهد تعهد در آن وجود خواهد داشت. ما معتقدیم هنر ارتباطیست برای جهان آفرینش و درک هستی و خداوند، بنابراین تفکر، اندیشه و تعریف یک فرد از هنر به آثار او تعهد می بخشد.»
او ادامه داد: «هنرمندان در هر حرکت اجتماعی نقش پررنگی دارند و در پدیده انقلاب هم در لحظه لحظه آن حضور داشته اند و مجموعه اتفاقاتی که بعد از انقلاب هم رخ داد به همان تعهد هنری هنرمند نسب به جامعه، اخلاقیات ، فرهنگ و ... باز می گردد.»
پازوکی یادآور شد: «به نظر من هنر بد وجود ندارد بلکه اثری یا هنر هست و یا هنر نیست. بنابراین این پدیده می تواند واجد عناصری باشد که استادانه تر جلوه کند؛ عواملی مثل سابقه هنرمند، تجربه، سن و سال، مطالعه و ... کمک می کند که اثری هنرمندانه تر پدید آید. از همه مهم تر روح هنری یک اثر است که آن اثر را شناسنامه دار و ماندگار می کند.»
گفتنی است مهدی پازوکی؛ متولد 1347، تهران، مدرس و استاد دانشگاه و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که حضور در جشنواره ها و بی ینال های متعدد، داوری جشنواره های مختلف و برگزاری نمایشگاه های گروهی و انفرادی گوناگون را در کارنامه هنری خود دارد.