یدالله وفاداری:

حوزه هنری جلسات نقد تئاتر را جدی دنبال کند

حوزه هنری جلسات نقد تئاتر را  جدی دنبال کند
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری زحمات بسیاری در راستای مردمی ساختن تئاتر کشور کشیده اما برای جذب هرچه بیشتر به تبلیغات و رایزنی‌های فرهنگی نیاز دارد.
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر :  ۲۲۲۴۶

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری زحمات بسیاری در راستای مردمی ساختن تئاتر کشور کشیده اما برای جذب هرچه بیشتر به تبلیغات و رایزنی‌های فرهنگی نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، دکتر یدالله وفاداری، پژوهشگر و منتقد تئاتر، پس از تماشای نمایش «پهلوان» در تماشاخانه مهر حوزه هنری با اشاره به زحماتی که این گروه تئاتر برای اجرای نمایش خود کشیده‌اند، گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری لازم است برای رشد هرچه بیشتر تئاتر در این سازمان روی آثار فاخر سرمایه‌گذاری کند. این موضوع به معنای حمایت و پشتیبانی از هنرمندان به‌ویژه نویسندگان و کارگردانان توانمند و باتجربه در تولید آثار فاخر است؛ چرا که با حمایت از این اهالی تئاتر هم به تئاتر کشور کمک بسیاری خواهد کرد و هم به رشد و رونق تئاتر در سازمان خود خدمت مهمی می‌کند. اما باید توجه داشت که این حمایت‌ها باید اساسی باشد. با اینکه بودجه‌های اختصاص داده شده به تئاتر در کل کشور آن هم در حوزه هنری کم است اما باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

وفاداری در ادامه افزود: حوزه هنری در تبلیغات تئاتر خود آنچنان که باید خوب عمل نکرده است. تبلیغات تنها به سایت‌های خبری و چند بنر در فضای اداری حوزه هنری ختم نمی‌شود. باید رایزنی‌هایی انجام شود تا جذب مخاطب داشته باشد. همچنین از ترفند‌های تبلیغاتی و خلاقیت‌های فردی و گروهی بهره ببرد. به عنوان مثال، می‌تواند رابطه گسترده با دانشگاه‌های تهران که دانشجویان تئاتر دارد برقرار کند. به این ترتیب از آن‌ها بخواهد تا دانشجویان خود را برای تماشای تئاتر با هماهنگی به حوزه هنری معرفی کند. این کار خودش نوعی تبلیغ است. جدا از تبلیغ به آینده تئاتر کشور نیز کمک می‌کند. چرا که اکثر دانشجویان دانشگاه‌های تهران از شهرستان‌ها می‌آیند و کمتر به تئاتر دسترسی دارند. هر چه جوانان دانشجوی تئاتر موقعیت بیشتری برای تماشای تئاتر داشته باشند در رشد فکری و پختگی آنان اثر بیشتری خواهد داشت.

وی با ارائه پیشنهاد دیگری در راستای جذب بیشتر مخاطب گفت: راه‌اندازی باشگاه تماشاگران تئاتر حوزه هنری نیز یکی دیگر از راه‌های جذب بیشتر تماشاگر و تبلیغ است. روابط عمومی حوزه هنری، چه در حوزه اختصاصی مرکز هنرهای نمایش این سازمان چه در حوزه روابط عمومی کل آن، می‌تواند با عضوگیری سعی در گسترش روابط نزدیک خود با عموم علاقه‌مندان به تئاتر ایجاد کند. به عنوان مثال می‌تواند با هر اجرای تئاتر در تماشاخانه‌های حوزه هنری فرم‌های عضوگیری و نظرسنجی را در اختیار تماشاگران قرار دهد و تلاش خود را در جذب حداکثری تماشاگران به تئاتر انجام دهد. همچنین می‌توانیم عضوگیری را با ایجاد سامانه اینترنتی در سایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و یا درگاه اینترنتی پایگاه خبری انجام دهیم. بعد از جمع‌آوری اطلاعات لازم از علاقه‌مندان به تئاتر در حوزه هنری می‌توانیم برای آن پیامک‌های تبلیغاتی ارسال کنیم و آن‌ها را به تماشای تئاترهای حوزه هنری دعوت کنیم. با این کار حداقل 50 الی 60 درصد تماشاگران تئاتر را تامین می‌کنیم. تا زمانی که نتوانیم رونق جدی و مداوم را برای تئاتر در هر مکانی ایجاد کنیم، امکان بازدهی اقتصادی برای آن نیست.

وفاداری ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌تواند تنفس عمیق‌تر تئاتر را موجب شود، برگزاری جلسات نقد و بررسی‌های نمایش‌های اجرا شده در حوزه هنری است. همچنین برگزاری نشست‌‌های تخصصی تئاتر توان زیادی به زندگی تئاتر حوزه هنری می‌دهد. همان کاری که برنامه «شب خاطره» دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری انجام می‌دهد. خاطرات چاپ شده در حوزه هنری به صورت رمان می‌توانست در همین مرحله باقی بماند؛ اما هنگامی به بار می‌نشیند که جلسات نقد، بررسی و بزرگداشت آن همراه با متخصصین خاطرات جنگ برگزار می‌شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات گروه مدیریتی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حال حاضر با تمامی کمبود‌های بودجه‌ای و نیروی انسانی که دارد فعالیت‌های فرای آن را انجام می‌دهد؛ اما هم‌زمان با آن لازم است برنامه‌ریزی طولانی مدتی هم برای جذب و تربیت تماشاگر تئاتر ایجاد کند.

ارسال نظر