نگاهی بربخشی از آثار و زندگی سرجیو تاپی (Sergio Toppi) ، اعجوبه دنیای سامورایی ها
ماه اکتبر ماه تولد سرجیو تاپی۱ بود؛ تصویرساز و کاریکاتوریست برجسته جهان که در ایران کمتر شناخته شده. تا ۱۳۸۰ تاپی نامی شناخته شده برای ایرانیان نبود. در ۲۰۰۱ سرجیو تاپی به عنوان رئیس هیأت داوران «سی وسومین دورة جشنوارة بین المللی طنز گرافیک آماروستیکا (ایتالیا)» معرفی شد. در کتاب جشنواره آماروستیکا-ی سی وسوم، ده صفحه به معرفی این هنرمند مطرح ایتالیایی اختصاص داده شد، که این سرآغازی بود بر آشنایی هنرمندان ایرانی با این اعجوبه دنیای خط و هاشور.

تاپی از مطرح ترین و مؤثرترین هنرمندان جهان در دنیای تصویرسازی، کمیک استریپ و کاریکاتور است؛ طراح قدرتمند عرصه کمیک استریپ که با خیالپروری، پردازش داستان و اجرای نفس گیر و استادانه، بیننده را مسحور ذهن و دست توانای خود میکند. او در نگاه اول تصویرگرنقشهای اسطورهای، داستانهای تخیلی، روایتهای باستانی و نقش مایههای اقوام کهن است؛ هنرمندی که جهان اساطیر و دنیای کهن را با شگردهای بصری و تخیل سرشارش پیوند زده. وی در مقام یک طراح کمیک استریپ از بهترینهاست؛ طراحیِ قدرتمند و آناتومیک، زاویه دید مناسب، کمپوزیسیونهای متنوع، ساخت کنتراستهای شدید سایه و نیم سایه و ایجاد فضای بصری متناسب با موضوع، تاپی را در صدر طراحان جهان نشانده است. او قدرت طراحی خود را فقط در طراحی آناتومی و پیکرهها به کار نمیبرد، بلکه اوج کار وی را باید در مهارتش در ترکیب استادانة تصاویر و تلفیق نماهای مختلف در یک کادر دانست. این مهمترین مؤلفه آثار تاپی است. ترکیب چند کاراکتر در کنار هم و تلفیق چند فضای داستانی در یک کادر وی را به سمت طراحی کمپوزسیونهایی که مختص به خود اوست، کشانده است.

ترکیب و تلفیق عناصر و کاراکترها در آثار تاپی به نحوی است که نیازی به ساخت وساز بک گراند نیست؛ در عوض این خود فضای اصلی است که با بافتهای متنوع شکل میگیرد. بافت در کارهای تاپی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و او این ویژ گی را فقط با هاشورهای متنوع ایجاد میکند. همین اتفاق از مهمترین ویژ گی و توانمندی این طراح در استفاده از یک ابزار است. این روزها طراحان جوان کمیک استریپ در ایران چنان به طراحی کاراکترهای عضلانی میپردازند که گویی پیش از شروع به طراحی چند ساعتی را در یک باشگاه پرورش اندام گذرانده اند! توجه و علاقة بیش از حد آنان به رنگگذاریهای رایانه ای و خلق کاراکترهای ماورایی و دور از ذهن، که قرابتهای فراوانی با کمیک استریپهای امریکاییمارول، دی سی، دارک هورس، والیانت، ... دارند، جز عرض اندام ناقص و معیوب از طراحی کاراکترهای خیالی چیزی برای نمایش ندارد.
دیدن آثار تاپی این نکته را متذکر میشود: اگرچه طی کردن مسیری که دیگران نپیموده باشند، بسیار سخت است، اما نتیجه آن منحصربه فرد و در یادماندنی خواهد بود. تاپی یک خالق است و در خلق اثرش با حوصله فراوان به ترکیبهای خلاقانه، ایجاز گرافیکی خط و کنتراستهای شدید نور دست یافته است. آثار تاپی به تنهایی در برابر خصلتهای کمیک امریکایی و ژاپنی، دارای ارزشهای بازخوانی یک مکتب است.

سرجیو تاپی، ۱۱ اکتبر ۱۹۳۲، در میلان ایتالیا به دنیا آمد. او اولین تصویرسازیهای خود را در انتشارات مشهور ایتالیایی UTET منتشر کرد. وی از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۶ کارتونهایی را برای استودیو پاپوت اجرا نمود. همکاری تاپی در ساخت انیمیشنهایی برای تلویزیون و طراحی و تصویرسازی برای کتاب در خلال دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی نام او را بر سر زبانها انداخت. وی در ۱۹۹۶ در ال کاریر، بر اساس متنهای کارلو تریبرتی، کمیک استریپهایی را برای کودکان کشید. کمیک استریپهای جنگی، تاریخی و ماجراجویانه، مذهبی و اسطوره ای حجم عمده ای از فعالیتهای کاری تاپی را تشکیل داده است.