بن شان در میدان جکسون، نیواورلئان/ 1935
"بن شان" (Ben Shahn)؛ متولد سال۱۸۹۸، یک عکاس و نقاش اهل ایالات متحده آمریکا بود.
والدین "بِن شان"، از فعالان سیاسی زمان امپراطوری تزار، مانند هزاران هم وطن دیگر خود که به دنبال پناهگاهی می گشتند، در ابتدای قرن بیستم به آمریکا مهاجرت کردند. این شد که "بِن" در یکی از محله های کثیف بروکلین رشد کرد. نه فقط با برداشتی عمیق از عدالت اجتماعی، بلکه با دیدی فراتر از نگاه های بومی به زندگی آمریکایی نگریست. محاکمه ی "نیکولا ساکو" و "بارتولومئو وانزتی" در 1921 نقطه ی عطفی شد تا به عنوان یک هنرمند دوآتشه و همچنین یک ثبت کننده ی صحنه های جریانات سیاسیِ روز، به عرصه ی هنر وارد شود. دو آنارشیست ایتالیایی، به جرم ثابت نشده ی دزدیِ مسلحانه به اعدام محکوم شدند، گرچه کاملا روشن بود که این یک بازی سیاسی است.
"شان" به کمونیسم گروید. گرایشی همه گیر که به برکت وجود رهبری همچون "دیِگو ریورا" در هنر آغاز شد. "بِن" دستیار نیویورکی این استاد نقاشی دیواریِ مکزیکی در نقاشی بزرگ "انسان در گذر گاه ها" (Crossroads the a Man) در 1932-34 در مرکزِ راکفلر بود. وقتی که یکی از غول های صنعت نفت به قراردادن "لنین" در مرکز اثر اعتراض کرد، دستمزد "دیِگو" کاملا پرداخت شد و نقاشی وی تخریب گشت. آن اثر چندی بعد در مکزیک دوباره نقاشی شد.
بیکاری/ مکان خلق اثر: نیویورک/ محل نگهداری: مجموعه ی شخصی/ ابزار: تمپرا روی کاغذ/ دوره، مجموعه و جنبش: رئالیسم اجتماعی
انجمن خاکسپاری/ 1944/ تمپرا روی کاغذ
Liberation/ آزادی
Maimonideos/ مایمونیدس
Miners Wives/ همسران معدن چیان
پوستر کنگره سازمان های صنعتی/ 1946
بدون عنوان
دختری با طنابِ بازی
غرفه های رای گیری
خیابان دوازدهم شرقی/ گواش روی تخته/1974