نگارگری ، اصیل ترین هنر ایرانی، اسلامی است

نگارگری ، اصیل ترین هنر ایرانی، اسلامی است
شاید تا چند سال پیش کمتر کسی فکر می کرد کردستان به جایگاهی در هنر کشور دست پیدا نماید که هنرجویان مرکز و دیگر نقاط کشور جهت کسب دانش هنری به سنندج مراجعه نمایند و درمحضر اساتید این خطه آینده هنری خود را تعیین نمایند . همیشه متداول بوده است که هنرمندان جهت طی مدارج بالاتر هنری به شهرهای بزرگ علی الخصوص پایتخت مراجعه نمایند تا در آنجا اساتید تراز اول کشوری سرمشق بدهند و کارهای صورت گرفته داده شده قبلی را بررسی و باز هم با اتوبوس و یا هر وسیله دیگر خود را به شهر محل زندگی خود برسانند .
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر :  ۳۵۰۱۲

 

 

 

نگارگری ، اصیل ترین هنر ایرانی، اسلامی است

شاید تا چند سال پیش کمتر کسی فکر می کرد کردستان به جایگاهی در هنر کشور دست پیدا نماید که هنرجویان مرکز و دیگر نقاط کشور جهت کسب دانش هنری به سنندج مراجعه نمایند و درمحضر اساتید این خطه آینده هنری خود را تعیین نمایند . همیشه متداول بوده است که هنرمندان جهت طی مدارج بالاتر هنری به شهرهای بزرگ علی الخصوص پایتخت مراجعه نمایند تا در آنجا اساتید تراز اول کشوری سرمشق بدهند و کارهای صورت گرفته داده شده قبلی را بررسی و باز هم با اتوبوس و یا هر وسیله دیگر خود را به شهر محل زندگی خود برسانند .

زبیر سعیدی هم یکی از این هنرمندان می باشد که در سال 1383 با هدف تلمذ در محضر استاد اردشیر مجرد تاکستانی به مدت یک سال ، مسیر دهگلان به تهران را می پیماید تا امروز خود به عنوان یک استاد برجسته هنر نگارگری کشور در سنندج با مهیا نمودن شرایط توسط حوزه هنری کردستان میزبان هنرجویانی از نقاط مختلف کشور باشد. برگزاری نمایشگاه" مشق ناب " آثار هنرجویان این استاد جوان و با آتیه هنر نگارگری کشوردر محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج از 16 لغایت 22 دی ماه 97  فرصتی فراهم نمود تا گفتگویی را با این هنرمند توانمند استان داشته باشیم که حاصل آن گفتاری است که در ذیل می آید .

زبیر سعیدی در سال   1367 در دهگلان دیده به جهان گشود و در سال 1394 در مقطع کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریزفارغ التحصیل گرید  و به صورت تخصصی در زمینه هنر نگارگری و گرافیک فعالیت هنری می نمایند  .  

 وی که تا کنون عناوین مختلف کشوری در زمینه هنر نگارگری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است درخصوص نحوه ورودش به عالم هنر می گوید : از همان مقطع راهنمایی و متوسطه علاقه شدیدی به طراحی و مطالعه کتب مربوطه داشتم و بدون هیچ استادی در حال فعالیت بودم و به صورت خود آموز بسیاری از مراحل مقدماتی ورود به عرصه تخصصی نگارگری را پیموده بودم .

با توجه به مطالعه کتب تخصصی ، کارهای استاد اردشیرمجرد تاکستانی را بسیار دوست داشتم . در سال 1383 به هر صورت بود به محضر درس این استاد رسیدم و به مدت یک سال کسب دانش نمودم و امروز خود را مدیون راهنمایی ها و قلم این استاد توانمند می دانم . کسب رتبه اول نگارگری در سومین جشنواره ملی مهارت های هنری هنرستان های کشور و کسب امتیاز ورود به دوره کاردانی بدون آزمون در همان سال اصفهان درسال  1385حاصل این حضور می باشد .

 در سال 1386 درارومیه و در  چهاردهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی کشورهای اسلامی منطقه در بخش نگارگری اثر بنده شایسته تقدیر شناخته شد. در سال 1393 در نهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران نگارگر تحسین شده کشور شناخته شدم و یک سال بعد در دومین جشنواره ملی خلاقیت و نوآوری در تبریز عنوان اول کشور و در سال 1395در دهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران رتبه اول و مدال طلای کشوری را به همراه دیپلم افتخار این جشنواره را بدست آوردم  .

چاپ مقالات متعدد و چاپ اثر این هنرمند با عنوان « جنگ علیه سلاطین »در کتاب با عنوان – مشق عشق- برگزیده اساتید و نگارگران معاصر ایران – انتشارات یساولی -1393 بخشی دیگر از فعالیت های بنده محسوب می گردد و امسال با دعوت و حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان  کلاس  اموزش نگارگری را در سنندج برپا نمودم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو گردید و در کنار هنرجویان با استعداد سنندجی ، هنرجویانی از دهگلان ، همدان و تهران نیز در این کلاس ها حاضر شدند و در مدت 6 ماه ، دودوره سه ماهه مقدماتی وپیشرفته را برگزار نمودیم که بسیار هم خوب و مفید بوده است .

سعیدی معتقد است : هنر نگارگری اصیل ترین و ایرانی ترین هنرهای ایران زمین محسوب می گردد که به صورت کامل در برگیرنده فرهنگ و باورهای مردمان این سرزمین کهن است .

این هنرمند متعهد معتقد است : هنر نگارگری می تواند بسیاری از دیدگاه های فرهنگی ایرانی – اسلامی را احیاء نماید و از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی پاسداری کند .

وی در این خصوص گفت : هنر نگارگری به عنوان یک هنر کاملا مستقل ،ریشه در ادبیات و هنر این کشور دارد  و در همین کشور و براساس فرهنگ و آداب و آیین های این مردم شکل گرفته است و می تواند پاسخگوی مناسبی برای نیازهای هنری خودمان باشد .

 سعیدی افزود : در گذشته در معماری اسلامی هنر نگارگری نقش بسزایی رادر ماندگاری این معماری داشته است  و هنر فرش ما از دوران صفویه و یا شاید قبل از آن هم متأثر از این هنر کاملا ایرانی بوده است .

وی با اشاره به نقش و نگاره ها بر روی پارچه ها ،  کاشی ها و بسیاری از دست ساخته های دیگر می گوید:  این هنر نگارگری بوده است که به آن حیات داده است و قطعا با حمایت مسئولین ، این هنر ارزشمند می تواند ضمن انتقال فرهنگ و اهنر اصیل ایرانی اسلامی از لحاظ اقتصادی هم بسیار کشور را کمک نماید .

وی در خصوص وضعیت هنر نگارگری در کشور معتقد است : متأسفانه چندین سال این هنر زیاد مورد توجه واقع نبود ولی امروز با توجه به نیازهای کشور و همچنین افزایش علاقه مندان به فراگیری شاهد پیشرفت بسیار خوبی بوده ایم . برگزاری منظم کنفرانس ها و همایش های مربوط به هنر نگارگری ، برگزاری جشنواره های متعدد در کنار کلاس ها و کارگاه های آموزشی با سختگیری های خاصی که در امر انتقال تجربیات و آموزش صورت می گیرد چهره های جوان و بسیار مستعد هنری را در جامعه معرفی نموده است که نوید بخش این واقعیت است که این هنر می تواند جایگاه واقعی خود را پیدا نماید .

این پژوهشگر هنری در خصوص جایگاه این هنر  در کردستان نیز گفت : نگارگری در کردستان هنری نوپاست و نیاز به حمایت و معرفی دارد . از چند سال گذشته تاکنون استاد بهرام مهربان کردستانی از مفاخر هنری کشور و استان در زمینه آموزش تذهیب که زیر شاخه ای از هنر نگارگری است فعالیت های بسیار ارزنده ای را داشته اند که منجر به معرفی هنرمندانی مستعد و جوان در عرصه تذهیب گردیده است و هم اکنون جمع زیادی از شاگردان این استاد به صورت تخصصی در حال فعالیت هنری می باشند . اما در زمینه نگارگری تا کنون کار زیادی صورت نگرفته و تقریبا یک سالی است که با نگاه و توجه رئیس حوزه هنری کردستان جناب آقای مرادی زمینه آموزش این هنر در حوزه هنری کردستان فراهم گردیده که در کمال خوش بختی با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدیم و با توجه به استعداد بالای هنرجویان شرکت کننده در یک دوره بسیار کوتاه 6ماهه به تولید اثر نیز رسیدیم .

وی در خصوص شرایط لازم جهت فراگیری هنر نکارگری معتقد است : هنر نگارگری به نسبت سایر هنرهای تجسمی هنر ارزانی محسوب می گردد چراکه یک نگارگر در عین اینکه نیازمند وسایل زیادی از قبیل رنگ ، نقش ، گواش ، آبرنگ ، آکریلیک برای کار بر روی کاغذ، وسائل قلم مو ، پالت ، پرگارو قلم های ویژه جدول کشی است ، اما با توجه به اینکه میزان مصرف هر یک کم است با تهیه یک بسته گواش می توان مد ت ها و در تابلوهای متعدد از این بسته و یا سایر مواد مورد نیاز استفاده نمود .

مطالعه ، استعداد ذاتی و پشتکار رمز موفقیت در هنر است

وی افزود : یکی از مهمترین نیازمندی های ورود به این عرصه در کنار استعداد ذاتی هنرجو ،  توانایی و پشتکار در طراحی به عنوان مادر تمامی رشته های هنری بخش تجسمی است و همچنین مطالعه کامل در این زمینه و بررسی آثار قدما و ممارست و تمرین زیاد درکنار ریز بینی و توجه جدی به جزئی ترین موارد که شاید در سایر هنرها دیده نشود .

سعیدی در خصوص عنوان این نمایشگاه و آثار به نمایش گذاشته شده گفت : مشق ناب با  همان هدف مطالعه و بررسی آثار قدمای این هنر، مشقی است توسط 6 هنرجوی مستعد این کارگاه 6 ماهه که در نهایت منجر به خلق 22 تابلوی نگارگری گردیده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر