تلاش براى همنهاد شدن این دو مقوله، فرم ذهنى اى را پیش کشید که از طرفى عدد شش را نشان دهد و از طرفى دیگر به مفهوم «طبیعت»، «زیستن» و «فعلیت» اشاره کند. هندسهى عددى «فیبوناچى» امکان همنهادسازى این دو وجه موضوع را در طراحى نشانه فراهم کرد.
«نسبت هاى فیبوناچى» رشته اعداد طلایى هستند که در بیشتر تناسبات ارگانیک طبیعت قابل استخراج و بررسى اند. این دنبالهى عددى-هندسى محصول روابط و هماهنگى اعداد در قوانین طبیعت است: از چرخش گیتى، حرکت کهکشانها، چرخش سیارهها به دور ستارگان، و فاصلهى حرکت الکترون ها به دور هستهى اتم تا رویش و شکل گیاهان، صدفها، لاک حلزونها، زاد و ولد موشها و خرگوشها، نحوه حرکت حشرات و پرندگان و…
وسعت این تناسبات عددى در هستى تا حدى است که راز و معادلهى آفرینش و زیستن انگاشته مى شود. این نسبتهاى طلایى بنا بر قولى توسط لئوناردو فیبوناچی –ریاضیدان قرن ١٢ میلادی- در ایتالیا کشف شد و به روایتى دیگر، توسط او -در مقام یک بازرگان و مستشرق- از مشرق به مغرب آورده شد و در علم و فن مغرب گسترش یافت. نسبتهای عددی فیبوناچی با جمع عدد یک (١) با خود شروع میشود و اعداد بعدى مجموع دو عدد قبلی خود هستند: …۳۷۷-۲۳۳-۱۴۴-۸۹-۵۵-۳۴-۲۱-۱۳-۸-۵-۳-۲-۱-۱
ایده اولیه در طراحى نشانه، بر پایه تکرار اشکال سبز که شبیه برگ بودند در مسیر خطى هندسهى حلزونى پیش رفت که علاوه بر نمود مشخص عدد شش، به طبیعت، آفرینش و تکامل اشاره داشت؛ ولى سادگى آن ناخواسته تصویرى شبیه به یک سفارش تجارى را در ذهن طراح ایجاد مى کرد. بنابراین در مرحله بعد، تنوع ارزشهاى بصرى و تمهیدات گرافیکى بیشترى مورد توجه قرار گرفت تا نتیجه بتواند هم سفارشدهنده و هم طراح را بیشتر راضى کند.
انتخاب پالت سهرنگى در طراحى این کمپین با توجه به دو مقولهى «انسان» و «طبیعت» شکل گرفت؛ این دو واژه در عنوان فراخوان به منزلهى کمیت و کیفیتى فراگیر ولى رو به زوال شناخته شده بود. تحلیل واژهها این ایده را به ذهن آورد که دو رنگ براى طبیعت و یک رنگ براى انسان انتخاب شود: رنگ هاى شبیه به رنگ گیاه (سبز) و اقیانوس (سبزآبی تیره) و رنگ نزدیک به پوست بدن (اکر).
فراگیرى رنگ پوست در مقابل وسعت کمتر دو رنگ انتخابى براى طبیعت در طراحى نشانه، تسخیر طبیعت توسط انسان و مورد تهدید قرارگرفتن طبیعت را نشان مى دهد. به بیانى دیگر، رنگ اکر یا طلایى -علاوه بر در تصرف انسان بودن طبیعت- امکان نمودِ زوال طبیعت و انسان را به واسطهى تداعى برهوت شدن زمین دارد.
توضیحات رسول کمالى، طراح کمپین ششمین دوره هنرهاى معاصر پرسبوک را در مورد روند ایده پردازى آن خواندید. رسول کمالى، متولد ١٣۶١، کارشناسى ارشد گرافیک دارد و در زمینهى طراحى پوستر، وب و مدیریت هنرى فعالیت مى نماید.