اینفوگرافیک‌؛ ارائه سریع و ساده و زیبای اطلاعات پیچیده

برگزاری ورک‌شاپ اینفوگرافی در ادامه روند برگزاری هنرواره ملی «انقلاب اسلامی، روایت ایرانی » در اردبیل

برگزاری ورک‌شاپ اینفوگرافی در ادامه روند برگزاری هنرواره ملی «انقلاب اسلامی، روایت ایرانی » در اردبیل
دبیر هنری هنرواره ملی «انقلاب اسلامی؛ روایت ایرانی» با اعلام خبر برگزاری ورک‌شاپ تولید اثر اینفوگرافی، با حضور «مریم سلیمی» گفت: این ورک‌شاپ، از کارگاه های عملی هنرواره ملی «انقلاب اسلامی؛ روایت ایرانی» است که روزهای پنجشنبه و جمعه دوم و سوم اسفندماه 1397 در حوزه هنری استان اردبیل، برگزار شد.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر :  ۳۵۹۴۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، رحمان مجرد، دبیر هنری هنرواره ملی«انقلاب اسلامی، روایت ایرانی» گفت: این هنرواره بهانه‌ای است برای تعامل بین هنرمندان این رشته و بیرون کشیدن آثار ناب و معرفی ایده‌های مثبت. لذا یکی دیگر از وظایف ما در جریان هنرواره، معرفی، شناساندن و حتی آموزش اینفوگرافیک است تا به تناسب، خروجی بهتری داشته باشیم.

دبیر هنری این هنرواره، اضافه کرد: برگزاری ورکشاپ اینفوگرافیک که با حضور «مریم سلیمی» اتفاق افتاده است؛ صفر تا صد تولید محتوای اینفوگرافیکی، در آن مورد بررسی قرار می گیرد تا یک صفحه استاندارد و مطلوب، ارائه و تولید شد.

در این ورک‌شاپ، که با حضور شفیع شفیعی؛ مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل، امیر رجبی؛ رییس حوزه هنری استان اردبیل، اساتید هنری استان و جمعی از هنرمندان و علاقمندان اینفوگرافیک در حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد، «مریم سلیمی» با ارائه تعاریفی ساده از اینفوگرافیک، گفت: اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها؛ ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک با بیان اینکه اینفوگرافیک، مخفف کلمه «اینفورمیشن گرافیک» است افزود: برای تولید آن ضمن لزوم تسلط بر حوزه گرافیک و طراحی اطلاعات، نیاز به دانش بصری سازی اطلاعات است.

 وی در تشریح چهارگام تهیه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک، به مراحل تبیین اطلاعات، ایده پردازی، سناریونویسی و اجرا اشاره و تأکید کرد: در تهیه اینفوگرافیک توجه به موضوع، هدف، مخاطب، رسانه و... از اهمیت شایانی برخورداراست.

این مدرس دانشگاه سوره، بر لزوم رعایت ارکان اینفوگرافیک اعم از تیتر، لید و بدنه اثر با بهره گیری از تکنیک های بصری سازی مناسب، نام تولید کننده اثر و ذکر منابع تأکید کرد.

سلیمی یادآور شد: ضمن اینکه مصالح بصری و نوشتاری به کار رفته در اینفوگرافیک و نیوزگرافیک باید از صحت و اعتبار لازم برخوردار باشند، همچنین بهره مندی از ساختار گرافیکی مناسب نیز ضرورت دارد. در اینفوگرافیک مباحث فرم و زیباشناسی و از سویی محتوا دو بال یکدیگر هستند.

وی با تشریح تفاوت های اینفوگرافیک و نیوزگرافیک تصریح کرد: تفاوت اساسی نیوزگرافیک با اینفوگرافیک تازگی اطلاعات است و درواقع زمان و سرعت عمل بالا در نیوزگرافیک پراهمیت بوده و در این نوع گرافیک ضمن تشریح 6 عنصر خبری نیاز به پاسخگویی به سوالات اصلی مخاطبان است.

وی با انجام تمریناتی در حوزه طراحی اطلاعات، به تشریح چگونگی شناسایی اطلاعات و بهره گیری از ابزارهای لازم برای بصری سازی هر گروه از اطلاعات پرداخت.

 

 

این مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک، در کنار معرفی انواع اینفوگرافیک و تبیین کاربردها و مزایای اینفوگرافیک، به قوانین اینفوگرافیک، قوانین ادارکی و... اشاره کرد.

در بخشی از این کارگاه آموزشی بر لزوم خلاقیت و گرایش به تولیدات خلاق اینفوگرافیک تأکید شد و ضمن معرفی اینفوگرافیک مبتنی برعکاسی، به تشریح چگونگی تهیه این نوع اینفوگرافیک اشاره شد.

این کارگاه آموزشی پس از اشاره به نکاتی در حوزه رنگ، فونت، ساختار گرافیکی اثر و... با نقد آثار ارسالی به جشنواره توسط مدرس و شرکت کنندگان حاضر در ورک شاپ پایان یافت.

گفتنی است مریم سلیمی، متولد 1365 در تهران و دارای دکترای علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، است.

تالیف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، (اولین کتاب اینفوگرافیک در ایران)، مسئولیت گرافیک خبری و اطلاع رسان خبرگزاری نسیم، دبیر اجرایی و داور جشنواره رسم سرخ، تدریس  در دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی، سوره تهران، برگزاری بیش از 63 کارگاه و دوره آموزشی در حوزه های گرافیک خبری و اطلاع رسان (اینفوگرافیک)، سواد بصری و رسانه ای، بخشی از فعالیت های وی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر