فرهنگ ایرانی فرهنگی دین محور

فرهنگ ایرانی فرهنگی دین محور با قابلیت تعامل و سازگاری با مظاهر تمدنی عصر جدید است .‏

فرهنگ ایرانی فرهنگی دین محور با قابلیت تعامل و سازگاری با مظاهر تمدنی عصر جدید است .‏
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با روابط عمومی حوزه هنری گفت: مدرنیته به عنوان نوعی فرایند و شکل خاصی از الگوی اجتماعی در جامعه‌ی ایران نیز پذیرش نسبی داشته اما اندیشه‌ی مدرن و جهان نگری آن در سپهر اندیشه‌ی ایرانی مسلط نشده و دلیل عمده‌ی آن فرهنگ دین محور ماست که در مواجهه با این پدیده علیرغم تعامل، برخوردی انتقادی و انتخابی داشته است .‏
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کد خبر :  ۳۸۴۷۳
حجت ا... شیروانی در خصوص چشم‌انداز و وضعیت فرهنگ ایران در ده سال نخست سند چشم ‌انداز افزود: نباید با تقلیل گرایی و شخصی نگری، بدون در دست داشتن آمار و تحلیل به مقوله‌ی مهم و استراتژیک فرهنگ و بالاخص هنر نگریست.‏
شیروانی گفت:آمار ، داده‌های کمی و نظرسنجی یکی از پیش‌نیازهای اصلی چنین کاری است که متاسفانه در کشورما یا وجود ندارند و یا در صحت و سقم آن‌ها محل تردید وجود دارد.‏
به گفته وی در حوزه‌ی تمدنی با در نظر گرفتن شواهد و رفتارهای فرهنگی در زندگی روزمره مردم ایران مواجه با نوعی مصرف گرایی، تلاش برای مدرنیزاسیون ‌سازی زندگی و سبک زندگی و در نتیجه رواج آداب زندگی شبه مدرن و شبه غربی هستیم هر چند که در مقابل، سنت‌ها، باورها و اعتقادات مذهبی ما در مواجهه با زیربناهای فکری و صورت‌بندی فلسفی مدرنیته‌ی غربی که عرفی گرایی منبعث از اندیشه‌های مادی‌گرایی و اومانیستی است موضعی کاملا انتقادی و مخالف دارند و همین نوعی دوگانگی در برخی از شئون زندگی ما بوجود آورده که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.‏
شیروانی نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کرد را شکل‌گیری نوع دیگری از جامعه دانست که به جامعه‌ی اطلاعاتی موسوم است و به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد اشکال رفتاری و مواجهه‌ی خاص به خود را با جهان بیرونی ایجاب می‌کند و خالق دنیایی به نام دنیا و فضای مجازی است.‏
به گفته‌ی وی دو جهانی شدن در کنار تقابل صورت‌بندی عینی و ذهنی مدرنیته در جامعه و ذهن ایرانی چالش‌های مهمی هستند که باید مورد توجه صاحبنظران، اندیشمندان و سیاست‌گزاران ایرانی باشد.‏
شیروانی جامعه‌ی ایران را جامعه ‌ای دین محور و وحیانی و دارای زاویه‌ی قابل توجه فکری با جهان اندیشگی غرب دانست و افزود اگرچه نهادینه نشدن بسیاری از مظاهر و ملزومات زندگی‌های امروزی در شخصیت ایرانی ناهنجاری‌هایی از قبیل؛ قانون‌گریزی، عدم رعایت و احترام به حقوق و وظایف شهروندی ، آلودگی محیط زیست، مصرف‌گرایی و مصرف زدگی  بالاخص در میان جوانان و ... را به وجود آورده که البته نگران کننده است اما انسجام اجتماعی جامعه‌ی ایران که حاصل قابلیت بسیج اجتماعی، نهادسازی و نوع موفقی از دولت – ملت‌سازی بر مبنای پیشینه‌ی ملی و باورهای مذهبی است از ایران جامعه‌ای پویا و در حال پیشرفت ارائه نموده است.‏
به گفته‌ی وی عوامل مختلف مخصوصاً دین فرهنگ و ملیت باعث حفظ انسجام ملی و امید اجتماعی در بین ایرانیان گشته است. به طوری که انسان ایرانی آموخته در جهانی سرشار از تنوع ، تضاد، تناقض و تفاوت می‌تواند با حفظ عناصر هویتی خود و تعامل سازنده با جهان پیرامون با دیانت و مهندسی اجتماعی نقشی سازنده و موثر در فرایندهای اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در سطح ملی و چه بسا جهانی داشته باشد.‏
شیروانی در خصوص ارائه‌ی گزارش از وضعیت و چهره‌ی هنرایرانی افزود: در دهه‌ی اخیر توجه بیشتری به هنر شده است سینمای ایران رشد قابل توجهی در سطح کمی و کیفی داشته ،. چهره‌های متنوع و ژانرهای جدیدی به جامعه‌ی موسیقی ایران و موسیقی ایرانی وارد شده و هنر ایرانی در جامعه‌ی جهانی مجال بروز و حضور قابل توجهی یافته است. تدریس مکاتب و جریان‌های فکری – هنری جهان در دانشگاه‌های ایران و دسترسی به دستاوردهای عینی و ذهنی جهانی جدی‌تر دنبال می‌شود و چه بسا آسان‌تر گردیده، سینمای ایران از خود الگویی جهانی را نمایان ساخته و البته دسترسی رسمی و غیر رسمی مخاطبین به محصولات سینمایی جهان هم بیشتر و مشهودتر گردیده است . رسانه در خدمت اشاعه هنری قرار گرفته و هنرهای جدید دیجیتال و مفهومی نیز رواج و رونق روبه رشدی در کشور پیدا کرده است. و البته در کنار روزآمدی، هنرهای سنتی ایرانی که مجال بروز بیشترو بهتری یافته‌اند نیز همچنان مورد توجه هنرمندان و مخاطبین می‌باشند.‏
شیروانی در این خصوص افزود: باید مواظب باشیم مواجهه‌ی تمدنی و فرهنگی هنرمندان ما با آثار و اندیشه‌های فرهنگی هنری غربی یک فرصت باشد تا بتوانیم از آن و امکاناتش برای رشد و جهانی کردن هنر خودمان و استفاده از تجربیات دیگران و دستاوردها بهره‌برداری کنیم.‏
شیروانی اظهار داشت: با توجه به قابلیت و ویژگی‌های فرهنگ و هنر؛ عدم ترسیم افق و چشم‌انداز اندیشیده شده ، نبود نقشه‌ی راه در مسیر فرهنگ و هنر ایران امروز و در نتیجه عدم انسجام، تمرکزو هدفمندی حمایت‌های استراتژیک دولتی و عمومی یکی از معضلات جدی سیاست‌گذاری فرهنگی هنری در جامعه‌ی ماست و این در حالی است که هنر و فرهنگ در هیچ جامعه‌ای منتظر مدیریت نمی‌ماند و در صورت بی‌توجهی راه خود را باز نموده وطی طریق می‌نماید. و در نتیجه شکل خاص خود را می‌گیرد. پس چه بهتر آن‌که در جامعه حساسیت‌های فرهنگی آن‌قدر بالا باشد که تعیین کننده‌ی مسیر باشیم نه این‌که خود را به حوادث و اتفاق و روزمرگی بسپاریم.‏
شیروانی دستاوردهای ده سال اخیر جمهوری اسلامی در زمینه‌ی فرهنگ و هنر را توامان با فراز و فرودهای زیاد دانست و افزود: تلاش برای ارائه‌ی نسخه‌ای اصیل، شناسنامه‌دارو هویت محوراز هنر ایرانی و اسلامی قابل توجه است و در مواردی نیز مطلوب بوده ولی هنوز تا ایده‌آل و مطلوب فاصله زیاد است.‏
وی تحلیل و شفاف‌سازی اهمیت و اهداف سند چشم‌انداز ایران 1404 را برای هنرمندان کشور مهم دانست و نقش آن‌ها در شکل‌گیری گفتمان تحول و ترسیم ایران آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با روشنگری در زمینه‌ی آرمان‌ها و هدف‌های این سند و روشن ساختن و توضیح دلیل نیاز به دستیابی آن‌ها و تحلیل شرایط حال حاضر و فاصله‌ی موجود باید هنرمندان را در گام نخست به اهمیت موضوع واقف و بعد آن‌ها را با استفاده از خلاقیت‌های هنری ترغیب به ایجاد حساسیت ‌های اجتماعی در سطح جامعه و ایجاد اراده‌ی همگانی پیشرفت نمود.‏
رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری درباره برگزاری جشنواره‌ی هنری ایران آینده در افق 1404 نیز گفت: جشنواره باید مبنا و پشتوانه‌ی علمی داشته باشد و بر پایه‌ی شناخت واقعی از جامعه شکل بگیرد . جشنواره باید حلقه‌ی اتصال آرمان، واقعیت و انگیزه‌آفرینی برای ایجاد تغییر و بازنگری در خویشتن و خواستن باشد.ساختار این جشنواره بایستی با جشنواره‌های دیگر متفاوت باشد.‏
قرار نیست و نباید توقع داشت هنرمندان نسخه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ برای جامعه بنویسند بلکه باید آن‌ها را متوجه اهمیت تحول، تغییر و تعهد به ساختن نمود و بعد شرایط انتقال این انگیزه و تحریک احساسات و ارادی اجتماعی عموم در قالب خلق آثار هنری را مهیا ساخت.‏
به گفته وی: هنر استان‌ها هنوز نیازمند حمایت‌های جدی مادی و معنوی است وی در این خصوص ابراز داشت دوران     پسابرجام اگر آغاز دوره‌ی حمایت‌های جدی‌تر از مجموعه‌های فرهنگی تحت لوای مدیریت استراتژیک فرهنگی و هنری باشد می‌تواند یک فرصت برای فرهنگ و هنر ایران باشد. و سرمایه‌گذاری صحیح، برنامه‌ریزی و رصد کارشناسانه و ایجاد فضای تعامل مثبت جهانی ملزومات پیشرفت هنر ایرانی در دوران  پسابرجام می‌باشند.‏
شیروانی تداوم، تثبیت و استمرار اقتدار فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی را وابسته به وسعت دادن شناخت مردم از خودشان دانست چرا که این مردم‌اند که اگر شناخت صحیحی از خود و جامعه‌ی داشته باشند به خوبی از حوادث و هجمه‌های مختلف خواهند گذشت و از فرصت‌ها بیشترین بهره را خواهند برد و ضمن مهار تهدیدها، آن‌ها را به فرصت تبدیل خواهند کرد. شیروانی گفت: فرهنگ و هنر، اکنون از نوعی رها شدگی رنج می‌برد و نیازمند نوعی احیاست و شدیداً به کاوش، تجزیه و تحلیل و مدیریت کاربردی محتاج است.‏
شیروانی در خصوص تاثیرگذارترین هنر حال حاضر افزود: شاید بتوان به سبب هم‌نشینی با رسانه و تکنولوژیک شدن بیشتر، هنرهای تصویری را موثرترین هنر در جهان امروز به حساب آورد. چرا که هم گستره‌ی مخاطب بیشتر دارد و هم می‌تواند به راحتی و سهولت با زبان خود با تمام جهانیان سخن بگوید ، سینما توانسته تمام ابزار تاثیرگذاری علمی را در اختیار خود بگیرد . اگرچه نباید از اهمیت و لزوم دیگر هنرها غافل شد چرا که اگر ادبیات ، موسیقی و دیگر هنرها نباشند هنرهای تصویری هم ابتر و ناقص خواهند بود .‏

 

ارسال نظر