شهر؛ به عنوان سناریویی از گمنامی و بیگانگی

شهر؛ به عنوان سناریویی از گمنامی و بیگانگی
"رنه بوری" (René Burri)، یک عکاس اهل سوئیس و عضو آژانس عکاسی مگنوم که بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون عکاسی از چه گوارا و پابلو پیکاسو بود.
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر :  ۸۲۱۳۰

سائوپائولو/1960

 

سائو پائولو، نمونه ی مهمی در نوع نگاهِ بوری به واقعیت است. نگاهی از زاویه ی بالا به شهر، لایه های اجتماع را نشان مان می دهد. ساختارِ واضح تصویر با شکاف های عمودی که توصیف گر نمای کلی خیابان است، نماهای چند طبقه، و پشت بامی مسطح، ظاهرا با تقسیم بندی های اجتماعی مطابق اند؛ در پایین تصویر، انبوه مردمی گمنام در وسایل نقلیه موتوری، و چند عابر از بالا، مثل مورچه کوچک به نظر می رسند، با مردان بالای پشت بام، در تقابل اند.

 

 

"رنه بوری" (René Burri)، یک عکاس اهل سوئیس و عضو آژانس عکاسی مگنوم که بخش عمده‌ای از شهرتش را مدیون عکاسی از چه گوارا و پابلو پیکاسو بود.

"بری" در سال ۱۹۳۳ در زوریخ به دنیا آمد کار خود را در ۱۳ سالگی با عکاسی از "وینستون چرچیل"، نخست وزیر وقت بریتانیا که به سوئیس سفر کرده بود، آغاز کرد. "بری" وارد مدرسه هنر این شهر شد. او سپس در یکی از فیلم‌های والت دیزنی که در سوئیس ساخته می‌شد، دستیار فیلمبردار شد. پیش از پیوستن به آژانس مگنوم در سال ۱۹۵۵ (عضویت کامل در سال ۱۹۵۹) برای نشریاتی چون لایف، نیویورک تایمز و پاری ماچ عکاسی می‌کرد.

 

 

"چه گوارا"، "پابلو پیکاسو" یا "آلبرتو جاکومتی" همه از سوژه‌های رنه بری بودند. او سال ۱۹۶۳ زمانی‌که سی‌ساله بود، با ثبت پرتره مردی انقلابی با سیگاری بر گوشه و نگاهی تحقیرآمیز، به شهرتی جهانی رسید. سوژه این پرتره چه گوارا انقلابی مشهور آمریکای لاتین بود.

رنه بری در ۸۱ سالگی در زادگاهش زوریخ، چشم از جهان فروبست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر